01. juli 2019
Wat is een beleidsplan? Een beleidsplan is een strategisch of tactisch plan zoals een organisatieplan, marketingplan, personeelsplan of ICT-plan. Het beleidsplan geeft het beleid weer van een organisatie of afdeling, of voor een project of beleidsterrein, voor een bepaalde tijd. Het geeft antwoord op een beleidsvraag of geeft een oplossing voor een probleem. Als het goed is heeft de organisatie een visie (toekomstbeeld voor de organisatie; waar gaan we als organisatie naartoe), een missie...
28. mei 2019
Sommige woorden zijn gewoon lastig om te schrijven. Moeten ze met hoofdletter of kleine letter, aan elkaar of met een streepje ertussen of juist los van elkaar? Daarom hier een checklist met 'hoe schrijf je ook alweer...'
28. mei 2019
Het is niet gemakkelijk om helemaal foutloos te schrijven. Toch is het wel aan te raden om taalfouten zoveel mogelijk te vermijden. Veel mensen zien taalfouten en hebben over het algemeen een oordeel over de persoon of organisatie die de tekst uitdraagt. Ik geef graag enkele tips om taalfouten tot een minimum te beperken.
04. januari 2019
Hoe kun je gedragsverandering stimuleren of bewerkstelligen met communicatiemiddelen? Gebruik bijvoorbeeld interviews met mensen uit de doelgroep die positief bezig zijn. Laat ze vertellen wat ze doen, wat het effect heeft en wat ze overwonnen hebben. En breng wat emotie in het verhaal.
04. januari 2019
Om gedragsverandering plaats te laten vinden, moet je als organisatie ingaan op basale menselijke wensen. Je moet gezamenlijke overtuigingen benadrukken, hoop en positiviteit triggeren en controle over het eigen leven versterken.
08. december 2018
Ik merk bij sommige klanten dat ze één proefronde van de opgemaakte brochure of magazine wel voldoende vinden. Mijn ervaring is helaas dat minimaal twee proeven essentieel zijn. Bij alle bladen en krantjes waaraan ik heb meegewerkt, hebben we altijd twee tot drie proeven met meerdere mensen bekeken. Bij elke proef gaven we onze opmerkingen en correcties door aan de vormgever. Hierna kwam een nieuwe, aangepaste proef. Pas na een aantal versies kon het pdf naar de drukker/printer. Waarom, zul...
21. september 2018
Dat woorden maar voor 7% belangrijk zijn, is een mythe. Die verhouding geldt namelijk alleen bij inconsistente mondelinge communicatie (wanneer je lichaamstaal het tegenovergestelde laat zien van wat je zegt). Over het algemeen zijn woorden voor 33 tot 53% belangrijk.
18. september 2018
Communicatie gaat niet alleen over duidelijk je boodschap verkondigen. Het gaat (natuurlijk) ook over luisteren, aanvoelen en het liefst ook navragen waar de ontvanger behoefte aan heeft. Daarnaast is ook de toon waarop je iets overbrengt belangrijk. Zeker wanneer je iets meldt waarover de lezer al bepaalde emoties had, of die door jouw boodschap uitgelokt worden. Belangrijk hierbij is steeds dat je je bij elke zin afvraagt: hoe komt dit bij de lezer over? Welke psychologische processen spelen...